Friday, July 24, 2009

Diciptakan Perempuan

tidak mataku seindah sinaran matahari yang menyilaukan pandangan
tidak juga selembut..sebundar cahaya bulan di tengah Ramadhan
tidak bibirku semerah delima bersinar
tidak kulitku selembut..semulus butiran pasir suci di tepian pantai
tidak jariku sehalus sutera kashmir yang didambakan
tidak langkahku teratur bak puteri dari kayangan
tidak juga senyumanku bisa mencairkan bagai indahnya bintang di tengah malam
namun terciptanya aku..tetap satu keindahan Tuhan
terciptanya aku dengan tiupan Al Rahman..
terciptanya aku dengan tiupan Al Rahim..
menjadikan aku seindahnya makhluk tuhan
dengan hati yang penyayang
dengan jiwa yang menenangkan
belahan dari gagahnya Adam
diciptakan aku menutup kesunyian
diciptakan aku menguji keimanan
diciptakan aku penambah keyakinan
diciptakan aku menjadi teman
buat peneman para imam
diciptakan aku sehalus-halus ciptaan
agar bisa menanggung segala ujian
diciptakan aku agar tidak terhapus makhluk paling mulia
di sisi Pencipta
kerna diciptakan aku seorang perempuan~

No comments: