Thursday, February 25, 2010

sambungan cerpen..last part

Aku terus mematikan telefon tanpa sempat mamat tu nak kenalkan diri.
Biar lah, aku pon malas nak amik taw. Ntah sape.

Teet...teet...
-dila...

Sape ni?kalau tak salah ni nombor fon mamat sewel td

-sape? Sory, i xknal u. Plz dnt dsturb me!
Padan muke! Malas aku nak layan.

Teet..teet...
-sy adhwa.knal sy lg? MOHD ADHWA B SHAMSUDIN

-Adhwa mane??????

Teet..teet…
-kta pnah sekels ms sem 4. ACB4F. skrg, kta 1 jbtn. Td sy nmpk awk,nk tego tp awk jln lju sgt

-maaf,rmi sgt boy kt ACB4F 2.sy mmg xknal awk.sy nk tdo. Nyte!
Dari mana pulak mamat ni dapat no aku?best nye...ade orang admire. Prasan plak aku ni...hehe...

Teet...teet...
-ok la dila. Sok pg kta jmpe eh.k,salam.

Sapa ye mamat 2?adhwa?serius aku x ingat. Aku x layan laki lain, coz aku nak setia ngan wan. Sudahnya, aku yang kena tinggal. Huhu...tapi semenjak kejadian 2, ramai kata aku dah makin susut. Mule2 aku sendiri tak perasan. Bukan sebab aku kecewa ngan wan, tapi aki sendiri tak ada selera makan. Maybe assignment banyak sgt. Yang penting aku dah kurus sekarang. Senang la nak cari baju pengantin nanti. Tp, sapa nak kawen ngan aku?
Baik aku tidur. Wat pe jer nak ingat benda yang dah lepas. Benda yang akan berlaku, lagi la jangan terlalu mengharap...huhu...

******
”dila, saya nak lamar awak. Lepas raye rombongan saya datang merisik. Pastu kita terus bertunang. Sebulan lepas tue kita kahwen.”

”what????”
Giler ke mamat sorang ni. Tibe2 nak ajak aku kahwen. Aku kenal die sekadar cam 2 jer. Walaupun kitorang satu tempat kerja tapi aku jarang jumpe die. Tibe2 ajak aku kahwen.
Zahra, kawan pejabat aku pon terkejut badak. Patutla dia beria ajak aku lunch. Dah tu, die suruh bawak teman. Dia kate, tak elok kalau kami keluar berdua.
Kalau dia tak suruh aku bawak teman pon, aku memang akan bawak teman. Giler pe nak keluar berdua ngan dia. Dah la bukan muhrim.

”saya serius. Tak perlu kita nak bercinta sebelum kahwin. Kita nercinta selepas kita ada hubungan yang sah. Cinta itu lebih diredhai Allah. Masa tu kita kenal hati budi masing2. saya dah fikir masak2. awaklah permaisuri yang layak jadi pendamping saya di dunia dan akhirat”

Malunya aku...lagi malu coz zahra pon ada gak. Zahra seolah2 mengerti. Langsung tak ambik port. Just dengar jer!

”tapi....” aku cuba mengelak.

” tak ada tapi2. saya bagi awak masa untk fikir tentang lamaran saya. Saya tau, awak mesti fikir saya terlalu terburu2. tapi percayalah, saya ikhlas nak jadi teman hidup awak. Balik ni, awak buat istikharah,. Minta petunjuk kat Allah. Dia lah sebaik2 sandaran. Kalau awak dah jumpa jawapan, awak beritahu saya. Masa tu, saya terima apa saja keputusan awak”

”Err....”
Terdiam aku... tak tau nak kate ape dah...ayat mamat ni wat aku terdiam sejuta bahasa.

”awak tak perlu tanya saya nape saya pilih aawak. Satu hari nanti awak akan tau jawapannya.”

******
Patut ke aku terima lamaran adhwa? Ya Allah... berilah ku petunjuk Mu..
Walaupun masih terkejut dengan lamaran yang secara tiba2, aku tetap melakukan istikhrah mcm yang adhwa’ suruh tue. Mudah2 an aku mendapat ilham untuk membuat keputusan.

Sebenarnya istikharah ni bukan untuk minta petunjuk pilih jodoh jer. Setiap perkara yang kita nak buat mestilah berdasarkan pilihan yang tepat. Yang memberi kebaikan kat kita dan orang lain. Itulah pesanan ustazah sahmsiah kat aku mase aku form 5. sampai sekarang aku selalu minta petunjuk Allah melalui istikharah. Masa aku nak masuk uitm dulu pon aku wat istikhrah. Biarlah keputusan yang aku wat nanti tak akan wat aku menyesal.

‘bila kita mintak petunjuk kat Allah, insya Allah setiap keputusan yang kita wat, kita tak kan pernah menyesal memilihnya’

Ternigiang2 kata pensyarah aku mase aku tahun pertama kat uitm.
Aku akan tekad dengan keputusan aku. yang pasti keputusan yang berdasarkan gerak hati aku. aku tau, Allah akan beri petunjuk kepada ku.

********
Hari ni genap seminggu selepas adhwa melamar aku. aku yakin dengan jawapan yang akan aku beri kat adhwa. Aku harap dia terima. Ya Allah... berilah aku kekuatan.

-Salam...sy trima lmran awk. Sy hrp awk x sia2 kn sy
Sent message!

Fuhh!lega…aku rase mase taip msg td mcm nak jwb soalan final jer.

Teet…teet…
-alhmdlh. Nxt wek, fmly sy dtg umh awk. Trus bincang psal kawen.Persiapn khwn kta wat sdrhna. Sy xnk ad p’bzran. Bg no akaun bnk awk. Sy msuk kn duit utk kenduri

Mak aih…cepatnya…kate lepas raya. Raya lg 2 buln. Mana sempat aku nk wt p’siapan. Nak order kad jemputan lagi, nak cari mak andam. Nak pilih baju kahwen.....

-sempt k?sy lngsung x prepair pape. Xleh nk tnguh k?
Teet..teet..
-dnt wory. Act, I alredy knw ur answ. So, sy dah tmpah kd jmputn, bju khwen, dll. Tugs awk, jmput kwn2 awk. Ur parents pon dah jmput sedare2 awk. Kte tngal kahwen jer.

What???? Mak ngan abah dah tau? Patutla bile aku tanye mak ngan abah diorang setuju tanpa tanya siapa bakal suami aku. rupan2 nya diorang dah kenal bakal menantu dorang. Tak aci!!!!

******
Hari ni merupakan hari bersejarah buat ku. Hari dimana aku sah bergelar isteri buat suami yang aku tak berapa kenal. Itulah hakikat nya. Aku hanya taw dia berasal dari KL. Itu pon aku nampak alamat kat ic dia mase isi borang nikah. Nasib baik aku dah pernah amik kursus kahwin mase kat uitm dulu. Mase 2 sajer jer nak join kursus kahwen. Lagipon yuran murah. Kalo amik kat luar tentu mahal. Rupe2 nye dia pon dah amik gak. Dia amik kurusus kahwen sama ngan aku. adus...malu sungguh aku. paling mengejutkan aku, diana yang aturkan semua ni. Diana dah kenal adhwa dari mula lg. Diana kata, adhwa pernah tanya pasal aku kat die.

Semua dah tersurat. Kan setiap yang berlaku ada hikmah. Akan aku lupakan kenagan silam yang hanay menyakitkan. Aku ingin memulakan kehidupan baru dengan kenangan yang baru bersama suami ku. Aku akan menyintainya sepenuh hati ku. mencintainya kerana Allah..

”aku terima nikah nur fadhilah binti ahmad dengan mas kahwinnya RM80 tunai”

Airmata ku menitis riang. Riang bercampur hiba. Dari saat ini, aku telah menjadi milik yang sah buat seorang lelaki yang bernama suami. Yang berhak keatas aku, zahir dan batin.

Kucupan syahdu suamiku di dahi ku sungguh mneyejukkan hati.

”abang ingin menjadi teman sayang, dunia akhirat...abang ingin hidup bersama sayang selama2nya...”

Ungkapan pertama dai suamiku setelah sah dia jadi milikku.

Aku berjanji pada diriku sendiri yang aku akan menjadi yang terbaik untuk suamiku.

Majlis walimah kami berjalan dengan lancar. Alhamdulillah. Suami aku betul2 mengikut yang diajar dalam islam. Tiada majlis bersanding. Hanya kad nikah, dan doa selamat. Tiada pembaziran dalam majlis kami. Walaupun majlis kami lain dari yang lain, namun ia tetap meriah. Semoga rahmah Allah turun bersama dalam majlis kami. Gembira sungguh bertemu rakan2 lama di uitm. Dorang semua terkejut dapat jemputan dari aku. mereka tak sangka yang aku bertemu jodoh dengan adhwa yang dikenali sebagai seorang pendiam. Aku sendiri terkejut yang aku dah kawen. Hehe...

Dari jauh aku tengok suami ku sibuk berborak dengan abah. Entah ape yang dibincangkan aku pon x taw.

’handsome gak suami aku. berkumis nipis, yang pasti ada janggut sejemput. Aku x taw nape aku teruja dengan laki yang berkumis. Nampak cam macho!’

”dil, pe yang ko tengok?tengok la laki ko 2 malam ni puas2.”

Kurrr... semangat! Faz ni memang suka mengejut kan aku. baru nak berangan...

”ish ko ni..mana ada...”
Malu aku...aku rase darah merah dak menyerbu muka aku.

”ok2...aku paham pengantin baru. Dil, macam tak caya kan. Ko suka kat orang lain, tapi kawen ngan orang lain.”

”weh, ko jangan sebut2 lg benda lama. Nie la jodoh aku. Aku akn bahagiakn suami aku. aku malas nak fikir benda lepas. Semua yang berlaku ada hikamh. Patut la islam larang kite kapel. Coz kapel kite sekarang belum tentu jd suami kiter. Tol x?”

”betol2. aku harap ko bahagia ngan adhwa. Wlwpon aku tak kenal dia, aku yakin dia mampu membahagiakan ko. Tengok muke pon dah tau”

”tengok muke?ko pandai tilik muke ke?”
Aku pulak menyoal faz.

”ko tak ingat ke yang ko giler dengan mamat yang berkumis. Laki ko ade kumis, misti ko tak puas pandang die”

”ko ingat lagi eh?haha...rezki aku faz...ko plak bile nak kahwen?jgn lama2...”

”sabar la beb...aku pon nak cam ko. Tak payah bercinta, kawen terus. Bercinta bagai nak rak, tapi kahwen ngan orang lain pe gune? Siksa badan jer...”

Haha...faz ni memang kawan yang baik. Bagi dia, ape yang aku buat semua betol. Die pernah cakap ngan aku masa kat matriks yang dia rase menyesal tak sekolah agama mase sekolah dulu. Bile da yang x paham pasal agama, tak payah susah2 jumpe ustazah. Benda yang remeh pon kadang2 kita x taw. Dia kata dia banyak belajar dari aku. aku?entah...ilmu aku belum cukup lagi. Masih banyak yang aku perlu belajar.

Alhamdulillah keputusan mak nak hantar aku kat sekolah agama dulu merupakan keputusan terbaik. Sekurang2 nya kau mempunyai bekalan ilmu agama yang kini semakikn dipnggirkan.Lagi2 nk menempuhi alam rumah tangga. Seminngu sebelum kami nikah, adhwa hadiah kan aku sebuah buku. Buku yang mengajar tentang persediaan seorang isteri. Dia suruh aku khatamkan buku 2, kalau x, kitorang x jd kawen.

Bila fikir2 balik, patut la dia beria suruh aku abeskan baca. Buku tue membuat aku sedar betapa besarnya tanggungjawab sebagai seorang suri.
Terima kasih abang...dila sayang abang...

************

”assalamualaikum...”

Glurp!aku cuak...ni la 1st time aku tido sebilik dengan lelaki asing. Lelaki asing yang berhak keatas ku…

”waalaikumsalam...”
Malunya aku. Allah je yang tau betapa malunya aku saat itu.

”boleh abang masuk?”
Bicaranya terlalu sopan. Adab nya berdasrkan sunnah.

”emmm....”

”dila sayang...kita solat sunnat. Abang tunggu”

”ya Allah...Kau jadikanlah perkahwinan kami sebagai satu ikatan yang indah. Satukanlah hati kami di landasan rahmat Mu...kurniakan lh kami zuriat yang soleh dan bertakwa kepada MU....”

Aku mengaminkan doa suamiku dengan penuh pengharapan. Perkahwinan inilah yang aku idam2 kan. Aku ingin menjadi makmum untuk suamiku dalam setiap solat ku. Aku ingin mengaminkan setiap doa suami ku.
Dialah suami yang akuharap melalui doa ku selama ni. Alhamdulillah, Allah telah mengkabulkan permintaan ku.

Aku mengucuo tangan suami ku. Syahdu...aku bertuah memiliki suami spt dia. Akan aku jaga sebaiknya tanpa melukainya. Akan aku sentiasa bersamanya dalam apa jua keadaan. Aku ingin membina peribadi semulia Siti Khadijah yang setia menemani Rasulullah.

”sayang...my honey...my darling...jangan nangis...”
Malunya aku… romantik gak laki aku ni…

”sayang...abang bertuah kerana memiliki sayang. Abang tau, keputusan abang tepat. Dari pertama kali abang jumpe sayang kat uitm, abang yakin abang tercipta untuk jd pendamping sayang. Abang harap, sayang akan terima abang seadanya…abang tak mampu sediakan kemewahan dunia…yang abang mampu, memberi kemwahan kasih sayang buat sayang. Insya ALLAH…kalau dizinkan Nya, bukan kat dunia je. Kita akan bersama diakhirat kelak. ”

Bertuahnya aku...alhamdulillah...syukur pd Mu ya Allah...

”abang...saya harap, abang dapat terima saya seadanya...sayang akan cuba jadi istei yang menyenangkan abang. Tapi, sayang nak tau sesuatu...mana abang tau saiz baju saya? Baju nikah tadi, padan dengan saya. Macam kena je dengan badan saya.”
Aku menyuakan kehairanan ku. Sebenarnya aku nak tanya kat mak andam tadi, tapi2 x sempat.

”sebenarnya, diana yang bgtaw abang. Dia bagi saiz baju ayang. Dialah yang bagi alamt rumah sayang. Lepas abang melamar, abang terus datang rumah ayang. Nak merisik. Alhamdulillah, mak ngan abah terima.”

”patut la...diorang setuju bila saya beritahu yang saya nak kahwin.”

”tapi, baju nikah kita tue bukan abang yang pilih. Mak ayang yang pilih. Dia kata ayang suka warna oren.”

”ha? Ye ke?memang cantik baju tadi...oren lembut.”

”sayang...abang tau sayang pernah kecewa...kita mulakan hidup baru bersama. Kita kenal hati budi masing2. kita bercinta. Biarlah percintaan kita di redhai. Sebab tue, abang nak kita nikah cepat2. biar kite cepat bercinta.”

Sempat lagi suami ku berseloroh...hmm...bahagianya aku rase sekarang nie...kurang sikit gemuruh aku...suamiku memang seorang yang bijak memainkan peranan.

”sayang...”

”hmm...”

”abang nak, rahim inilah yang melahirkan generasi kita yang soleh dan beriman. Yang menjadi harta kita di dunia. Dan bekalan kita di akhirat. ”

Kata suamiku sambil memnyentuh lembut perut ku...
Sejuk hatiku kala ini...

”abang, sayang harap abang terima sayang seadanya...sungguh, sayang cintakan abang. Terlalu cinta...”

Malam berlalu bersama kisah cinta ku yang tak berbelah bagi buat suamiku. Aku serahkan segala2 yang aku miliki umtuk seorang lelaki bernama suami.

*********
Asyik sungguh aku melihat ombak yang memukul pantai...damainya suasana ketika ini.
Masya Allah...
Indah sungguh ciptaan Mu....

”sayang...penat abang cari. Kat sni rupanya dia mengelamun.”

”maaf abang...tadi abang tengah tidur,saya malas nak kejutkan abang”
Serba salah pulak bila suami aku mengeluh kerana tinggalkan dia. Sungguh! Aku tak bermaksud nak keluar tanpa kebenaran suami ku.

”abang...sayang minta maaf. Sayang tak ada niat nak keluar tanpa kebenaran abang”

”tak ada lah. Abang terkejut, bila sedar ayang tak ada kat sebelah abang. Takut gak kalo ada orang culik si can tik ni. Merana abang.”
Suamiku tersenyum nakal..

”sapae plak yang nak culik saya...”

”abang....”

”terima kasih sebab memilih ayang...saya tak sangka dapat kahwen dengan lelaki idaman...”

”lelaki idaman?kata tak pernah kenal abang sebelum ni?

”bang la lelaki idaman saya...lelaki yang saya idam2 kan dalam setiap doa saya. Lelaki yang dapat mendamaikan hati saya tika keresahan. Imam saya dalam setiap solat..”

”hmmm...apa2 pon, abang bertuah kerana memiliki ayang. Ayang dengar ni...”
Suami ku mengarahkan aku supaya bertentang mata dengan nya.

”abang mencintai sayang kerana Allah. Kita bina keluarga dengan nilai2 islam. Kalau boleh, abang nak sayang resign. Gaji abang cukup untuk menampung hidup kita.”

Berat nya permintaan suami ku.
’isteri yang solehah ialah isteri yang sentiasa menuruti permintaan suami nya selagi tak bercanggah dengan ajaran islam.’

”kalau itu yang abang nak, saya akur.”
Lambat2 ak jawab...

”alhamdulillah. Terima kasih...abang nak, sayang sendiri yang menjaga dan mengasuh anak2 kita nanti. Abang tak nak orang lain yang mengasuh anak2 kita. Abang nak mereka sentiasa dekat dengan kita. Bukan orang lain yang tiada hubungan. Abang tak nak makan makanan yang dimasak orang lain. Abang hanya nak makan makanan air tangan ayang...sebab tu abang nak sayang berhenti kerja.”

Owh...sebab tu ke...bagus gak. Hehe...tak la penat sangat nak uruskan rumah tangga...kerja...

Kami bersama2 menikmati keindahan pantai kala itu. Aku yang memilih untuk berbulan madu kat pulau tioman. Sebab aku nak tengok laut. Suami aku hanya menuruti. Dia pun suke tengok keindahan pantai.

Semoga perkahwinan kami akan berkekalan selama2 nya....
***********

Sesungguhnya...janji Allah itu benar...
Dia melarang kapel kerana syaitan itu sentiasa berusaha untuk menyesatkan manusia...
Bila 2 orang laki dan perempuan berdua2 an(dating) orang ketiga adakah syaitan.
Bile berlakunya akad nikah, maka menangislah syaitan2 kerana gagal untuk mnyesatkan sepasang manusia.
Ingatlah...percintaan yang diredhai Allah adalah percintaan dalam perkahwinan.
Kapel itu merupakan cabang2 zina.
Kita tak sedar, zina tue berlaku.
Dalam firman Allah...dan janganlah engkau menghampiri zina.....
Insaflah semua... jodoh setiap insan itu dah ditentukan...kite harus mencarinya...tapi mestilah berlandaskan tuntutan syara’...
Penzinaan berlaku kerana percintaan yang tak diredhai.
Zina mata...bila bertentangan mata between boy n gurl...
Zina tangan...bila boy n gurl bukan muhrim bersentuhan...
Zian telinga...bila mendengar suara manja sang kekasih yang menaikkan nafsu syahwat...
Zina kaki...bila kaki berjalan untuk g jumpe awek tok dating...
Segala2 nya tentang kapel adalh zina...
Oleh itu...jauhilah kapel....kapel adalah punca utama terjebaknya zina...
Takuti lah murka Allah....
Wallahu ’alam...

No comments: